THE 1000 EXPERIENCES OF CUSIO

CUSIO25: EMOTIONS TO LIVE AND SHARE

The lake and rivers offer opportunities for many sports such as swimming, canoeing, kayaking, canoeing, water skiing, sailing and sup and also hosts major international sports competitions.

Among the hills and mountains opens a real paradise for lovers of nature andoutdoor sports activities that in Cusio have the opportunity to live an unforgettable experience 365 days a year on foot, bicycle, MTB, horseback and. in winter with snowshoes, skiing and snowboarding!

The summit of Mottarone is the destination of choice for paragliders to launch themselves into the paragliders and admire the wonders of Cusio from a privileged position.

The charm of the many viewpoints, the suggestion of the summit crosses and the intimate atmosphere of the many places of devotion give visitors unique emotions and splendid memories.

The variety in elevation and the vibrancy of the area make Cusio the perfect destination in all seasons.

Cusio, land of 25 municipalities and a thousand experiences to live and share!

Whether scenic spots, romantic glimpses, wonders of nature or special moments, Cusio is capable of providing unique emotions: impossible to resist the temptation to stop the moment in a memorable shot and share it!

THE MUSEUMS OF CUSIO

PARAGLIDING

Rodari Park

Wave Surfing

ADVENTURE PARK

Lake Orta Zipline

GRAND TOUR OF LAKE ORTA

THE MARKET OF OMEGNA

NAUTICAL SKI

IN THE FOOTSTEPS OF THE WALSERS

EXCURSIONS

THE BEACHES OF LAKE ORTA

MASTROLINO ALP

CUSIO SCENIC SPOTS

I musei del Cusio

I Musei visitabili sul territorio sono numerosi e per lo più legati a doppio filo con la storia, la tradizione e le eccellenze del Cusio.
Visitarli significa entrare nell’anima di questa terra e della sua gente… e innamorarsene!

 

Il mercato del giovedì

Durante tutto l’anno, ogni giovedì a Omegna si tiene un grande, allegro mercato. Decine di bancarelle animano il centro cittadino e il lungolago con i loro colori e profumi creando un effetto molto suggestivo. Prendere una pausa nei caffè o nei ristoranti del centro dopo la visita al mercato è un’abitudine locale molto amata anche dai visitatori. Un’esperienza da non perdere!

Sulle orme dei Walser

A CAMPELLO MONTI PER LA STRA’ VEGIA E L’ORRIDO DI SAN GIULIO (VALLE STRONA)

La “Strà Vegia” (strada vecchia) è l’antica mulattiera che giungeva sino a Campello Monti all’estremità della Valle Strona, prima della costruzione della strada carrozzabile. Uomini e donne percorrevano la Strà Vegia trasportando i loro prodotti nelle gerle fino a Omegna per venderli al mercato. Il tratto della Strà Vegia che porta da Forno a Campello Monti è un’escursione molto interessante: prima di giungere al suggestivo paesino walser di Campello si può ammirare il profondo Orrido di San Giulio dalla passerella sospesa sul fiume Strona. In occasione delle Feste di paese, è tradizione indossare il costume tradizionale walser: il colpo d’occhio dato dai colori e il fascino della rievocazione di antiche usanze lascia sempre i visitatori ammirati.

Le spiagge del Lago d'Orta

A Omegna, nel pieno centro cittadino la spiaggia della Canottieri è il luogo ideale per trascorrere una giornata di relax, o per godersi il lago noleggiando una barca, una canoa o il Sup. Gli appassionati potranno anche praticare sci nautico, wakeboard o provare il brivido del “ciambellone”. In località Bagnella si trovano la bellissima spiaggia libera della Boschina e il Lido delle piscine che offre un ampio spazio attrezzato con lettini e ombrelloni direttamente in riva al lago: il Lido è senz’altro il posto ideale per trascorrere una giornata all’insegna della natura e del divertimento. Sono numerose le belle spiagge, libero o attrezzate, che si trovano lungo la sponda orientale del Lago d’Orta: la spiaggia erbosa presso il bar-ristorante Dolphins sul lungolago cittadino e quella altrettanto incantevole di Riva Pisola, sono le due spiagge libere di Pettenasco, meta ideale per gli amanti dell’atmosfera rilassante del Lago. A Orta la spiaggia Luci sul Lago offre la possibilità di noleggiare pedalò e canoe; in una conca tranquilla lungo la strada tra Gozzano e Orta si incontra la spiaggia Miami attrezzata con lettini e ombrelloni. Gozzano vanta una delle più belle e soleggiate spiagge del Lago d’Orta, dove è possibile noleggiare ombrellone e lettino per una giornata in pieno relax, o usufruire della spiaggia libera. Molto apprezzato dai bagnanti è il trampolino in un lago più alto d’Europa progettato dall’architetto milanese Mario Galvani. Sulla sponda occidentale del lago, a San Maurizio d’Opaglio le spiagge libere di Prarolo, Pascolo (in frazione Alpiolo ) e Porto di Lagna promettono relax e divertimento nelle acque cristalline del Lago d’Orta. A Pella, la spiaggia Rialaccio, in frazione Roncallo, è un ottimo posto per rilassarsi nelle calde giornate estive, mente i pontili di Pella, sono il posto ideale per stendere l’asciugamano e godersi il lago e la splendida vista sull’Isola di San Giulio. Le rive del Lago d’Orta nascondono molti altri angoli di paradiso tutti da scoprire per vivere un’esperienza fantastica!

Alpe Mastrolino e la panchina gigante

L’Alpe Mastrolino è un paradiso per grandi e piccoli, al quale si arriva con una camminata di circa 40 minuti lungo il sentiero degli Gnomi. Giunti alla meta si trova un alpeggio ben curato dove gli “Gnomi del Mastrolino” e i loro adorabili animali accolgono sempre con gioia i visitatori. Il bellissimo parco giochi e l’area pic-nic fanno il resto.
Lungo il percorso, poco prima di raggiungere l’Alpe Mastrolino, è d’obbligo una sosta alla panchina gigante, dalla quale si gode una vista spettacolare che abbraccia Omegna e il Lago d’Orta.

Punti panoramici del Cusio

MOTTARONE - OMEGNA
Il Mottarone è il monte che divide il Lago Maggiore dal Lago d'Orta. La vetta è raggiungibile in auto sia da Omegna che da Stresa percorrendo la strada a pedaggio detta “Borromea”, mentre una fitta rete di sentieri immersi nella natura permette agli escursionisti di salire alla cima.
Meta di un turismo prevalentemente giornaliero, il Mottarone offre la possibilità di praticare numerose attività sportive o ricreative, ed è il punto di riferimento per gli appassionati del volo in parapendio. Con i suoi 1492 m s.l.m. il Mottarone domina un panorama spettacolare: dalla vetta si possono ammirare il massiccio del Monte Rosa, la Pianura Padana e ben sette laghi.
Nella stagione invernale la stazione sciistica del Mottarone è meta di sciatori e appassionati di sci alpinismo che da valle salgono fino alla croce di vetta.

MONTE MESMA - AMENO
Il Monte Mesma, raggiungibile in auto da Ameno o da Bolzano Novarese, ospita sulla sua sommità un antico convento francescano risalente al 1600 e diverse cappelle. Situato a quasi 600 metri di altitudine e circondato da una ricca vegetazione, il Monte Mesma affascina all’istante i visitatori che possono godere di un panorama incantevole sul Lago d’Orta e sulle montagne che gli fanno da cornice, tra cui il Monte Rosa immersi nella quiete.

CROCE DI EGRO - CESARA
La Croce di Egro si trova su uno sperone roccioso che domina il lago d’Orta e sulle montagne circostanti ed è raggiungibile a piedi dal paese di Egro tramite un sentiero a ben segnalato, oppure mediante il percorso escursionistico ad anello che parte dall’abitato di Pella. Giunti a destinazione si viene sopraffatti dalla bellezza e dall’atmosfera suggestiva del luogo dal quale si gode di una vista davvero spettacolare sul Lago d'Orta e sulle cime che lo circondano.

TORRE DI BUCCIONE - La Torre di Buccione, costruita intorno al XII secolo per scopi difensivi, sorge in posizione sopraelevata tra Orta San Giulio e Gozzano. Il sito, parte Riserva Naturale Speciale, è raggiungibile con una passeggiata a piedi di circa 15 minuti e offre una vista spettacolare su tutto territorio circostante, dalle vette del Monte Rosa alla Cupola di San Gaudenzio a Novara.

MONTE AVIGNO - MADONNA DEL SASSO
Il Santuario della Madonna del Sasso sorge su uno sperone roccioso del Monte Avigno ad un’altezza di circa 630 metri. Il complesso, che si trova in frazione Boleto a Madonna del Sasso, è comodamente raggiungibile in auto. Per gli amanti dell’escursionismo, partendo dall’abitato di Pella è possibile salire al Santuario a piedi lungo un percorso che richiede circa 2 ore di cammino al termine del quale la balconata del Santuario offre una vista sul Lago d’Orta di impareggiabile bellezza.

MADONNA DELLA NEVE DEL FONTEGNO - QUARNE Il Santuario della Madonna della Neve del Fontegno stupisce per la suggestione del luogo e la bellezza del panorama che si gode una volta giunti a destinazione, scendendo da Quarna o salendo da Omegna. Il ripido sentiero panoramico che dal capoluogo cusiano sale al Santuario è molto frequentato e gli appassionati di escursionismo spesso proseguono salendo fino a Quarna e oltre, godendo del fresco dei boschi che conducono agli alpeggi.

IL BELVEDERE – QUARNA SOPRA Non è possibile visitare il Cusio senza salire a Quarna per affacciarsi al suo famoso Belvedere. Come si intuisce dal nome, la vista che offre questa terrazza sul lago è straordinaria e nessun visitatore potrà resistere alla tentazione di scattare magnifiche fotografie del panorama! Il bellissimo sito è raggiungile in auto o da Omegna percorrendo il sentiero escursionistico che passa per il Santuario della Madonna della Neve del Fontegno.

The museums of Cusio

The Museums that can be visited in the area are numerous and mostly closely related to the history, tradition and excellence of Cusio.
To visit them is to enter the soul of this land and its people-and to fall in love with them!

The Thursday market

Throughout the year, a large, cheerful market is held every Thursday in Omegna. Dozens of stalls enliven the city center and lakefront with their colors and scents, creating a very atmospheric effect. Taking a break in downtown cafes or restaurants after visiting the market is also a popular local habit among visitors. An experience not to be missed!

In the footsteps of the Walser

IN CAMPELLO MONTI FOR THE STRA' VEGIA AND THE ORRIDO DI SAN GIULIO (VALLE STRONA)

The "Strà Vegia" (old road) is theold mule track that reached as far as Campello Monti at the far end of the Strona Valley, before the construction of the carriage road. Men and women traveled along the Strà Vegia carrying their produce in panniers to Omegna to sell at the market. The section of the Strà Vegia that leads from Forno to Campello Monti is a very interesting hike: before reaching the charming Walser village of Campello, you can admire the deep Orrido di San Giulio gorge from the suspended footbridge over the Strona River. At village festivals, it is traditional to wear traditional Walser costume: the glimpse given by the colors and the charm of the re-enactment of ancient customs always leaves visitors admiring.

The beaches of Lake Orta

In Omegna, right in the center of town, the Canottieri beach is the ideal place to spend a relaxing day, or to enjoy the lake by renting a boat, canoe or Sup. Enthusiasts can also enjoy water skiing, wakeboarding, or try the thrill of “donut boarding.” Bagnella is home to the beautiful Boschina free beach and the Lido delle piscine, which offers a large area equipped with sunbeds and umbrellas right by the lake.The Lido is certainly the ideal place to spend a day of nature and fun. There are many beautiful beaches, free or equipped, along the eastern shore of Lake Orta: the grassy beach by the Dolphins bar-restaurant on the town’s lakefront and the equally enchanting beach at Riva Pisola are the two free beaches in Pettenasco, an ideal destination for lovers of the Lake’s relaxing atmosphere. In Orta, the Luci sul Lago beach offers pedal boat and canoe rentals; in a quiet hollow along the road between Gozzano and Orta is the Miami beach equipped with sunbeds and umbrellas. Gozzano boasts one of the most beautiful and sunny beaches on Lake Orta, where you can rent an umbrella and sunbed for a relaxing day, or use the free beach. Popular with swimmers is Europe’s highest trampoline in a lake designed by Milanese architect Mario Galvani. On the western shore of the lake, in San Maurizio d’Opaglio the free beaches of Prarolo, Pascolo (in the hamlet of Alpiolo ) and Porto di Lagna promise relaxation and fun in the crystal clear waters of Lake Orta. In Pella, the Rialaccio beach, in the hamlet of Roncallo, is a great place to relax on hot summer days, while the piers in Pella, are the ideal place to lay out your towel and enjoy the lake and the splendid view of San Giulio Island. The shores of Lake Orta hide many other corners of paradise all to be discovered for a fantastic experience!

Alpe Mastrolino and the giant bench

Alpe Mastrolino is a paradise for young and old alike, which is reached by a walk of about 40 minutes along the Gnome Trail. Upon reaching the destination, there is a well-maintained pasture where the "Mastrolino Gnomes" and their adorable animals always welcome visitors with joy. The beautiful playground and picnic area do the rest.
Along the way, just before reaching Alpe Mastrolino, a stop at the giant bench, from which there is a spectacular view encompassing Omegna and Lake Orta, is a must.

Viewpoints of Cusio

MOTTARONE - OMEGNA
Mottarone is the mountain that divides Lake Maggiore from Lake Orta. The summit can be reached by car from both Omegna and Stresa by taking the toll road known as the 'Borromea', while a dense network of paths immersed in nature allows hikers to climb to the summit.
A destination for predominantly day tourism, Mottarone offers the opportunity to enjoy numerous sports or recreational activities, and is the focal point for paragliding enthusiasts. At 1492 m above sea level, Mottarone dominates a spectacular panorama: from the summit you can see the Monte Rosa massif, the Po Valley and as many as seven lakes.
In the winter season, the Mottarone ski resort is a destination for skiers and ski mountaineers who climb from the valley to the summit cross.

MOUNT MESMA - AMENO
Mount Mesma, reachable by car from Ameno or Bolzano Novarese, houses an ancient Franciscan monastery dating back to the 1600s and several chapels on its summit. Situated at an altitude of nearly 600 meters and surrounded by rich vegetation, Mount Mesma instantly captivates visitors who can enjoy an enchanting view of Lake Orta and the mountains that frame it, including Mount Rosa while immersed in quietness.

CROSS OF EGRO - CESARA
The Cross of Egro is located on a rocky outcrop overlooking Lake Orta and the surrounding mountains and can be reached on foot from the village of Egro via a well-marked footpath, or via the loop hiking trail from the village of Pella. Upon reaching the destination, one is overwhelmed by the beauty and evocative atmosphere of the place from which there is a truly spectacular view of Lake Orta and the surrounding peaks.

BUCCIONE TOWER - The Buccione Tower, built around the 12th century for defensive purposes, stands in an elevated position between Orta San Giulio and Gozzano. The site, part Special Nature Reserve, can be reached by a walk of about 15 minutes and offers spectacular views of the entire surrounding area, from the peaks of Monte Rosa to the Dome of San Gaudenzio in Novara.

MOUNT AVIGNO - MADONNA DEL SASSO
The Shrine of Our Lady of the Rock stands on a rocky outcrop of Mount Avigno at an elevation of about 630 meters. The complex, located in the hamlet of Boleto in Madonna del Sasso, is conveniently accessible by car. For hiking enthusiasts, starting from the village of Pella it is possible to ascend to the Sanctuary on foot along a path that takes about 2 hours to walk, at the end of which the Sanctuary's balcony offers a view of Lake Orta of unparalleled beauty.

MADONNA DELLA NEVE DEL FONTEGNO - QUARNE The Sanctuary of Our Lady of the Snows of Fontegno amazes with the suggestion of the place and the beauty of the view once you reach your destination, whether descending from Quarna or ascending from Omegna. The steep scenic trail from the Cusian capital up to the shrine is popular, and hikers often continue uphill to Quarna and beyond, enjoying the coolness of the woods leading to the alpine pastures.

THE BELVEDERE - QUARNA SOPRA It is not possible to visit Cusio without going up to Quarna to overlook its famous Belvedere. As the name implies, the view from this lake terrace is extraordinary, and no visitor will be able to resist the temptation to take magnificent photographs of the view! The beautiful site can be reached by car or from Omegna by taking the hiking trail that passes by the Sanctuary of the Madonna della Neve del Fontegno.